Предстои ли ни да си купуваме автомобил, един от важните въпроси, които трябва да решим, е какъв тип двигател да изберем. И тъй като основно избираме между дизелов и бензинов, добре е предварително да проучим всички „за” и „против” на единия и другия вариант.
Вечният спор между автолюбителите е дали дизеловите, или бензиновите двигатели са по-добри. Прочетете тази статия за някои от основните предимства и недостатъци на двата вида двигатели.
Основни предимства на дизеловия двигател
Най-често автомобил с дизелов двигател се купува от прагматиците. Те се интересуват повече от дългосрочната експлоатация на автомобила, който с дизелов двигател ще консумира по-малко гориво.
-
По-нисък разход
По-ниският разход на гориво е голямо предимство на дизеловите двигатели, защото за да достигнат мощност, каквато със същия обем би достигнал бензиновият двигател, имат нужда от близо 20-30% по-малко количество гориво или 2-3 л на 100 км.
Това е възможно, защото термодинамичният цикъл на дизеловия двигател се различава от бензиновия, а и принципно коефициентът му на полезно действие е по-висок.
Горивото в цилиндрите на дизеловия двигател се възпламенява поради компресия, а не с искра от свещите. Компресията при дизеловия двигател е 12,0-16,0, докато при голяма част от бензиновите двигатели е 8,0-12,0. Според законите на термодинамиката, по-високата степен на компресия означава по-висока ефективност.
Понеже по-голяма част от дизеловите двигатели не са с дроселова клапа, това намалява загубите, когато се засмуква въздух в цилиндрите. Затова пък бензиновите двигатели имат такава клапа и по време на работа тя консумира енергия.
Свойствата на дизеловото гориво също допринасят за ефективността на дизеловия двигател. То поначало има по-голяма плътност от бензина и затова при изгаряне осигурява 15% повече енергия. За него няма значение в какво съотношение се намира с въздуха, за да изгори. Не е така при бензина, на който му трябва съотношение 11:1-18:1.
За да се преодолеят силите на триене в цилиндъра и буталата, дизеловият двигател впръсква точното количество гориво, а това намалява разхода на празен ход до 2-3 пъти, в сравнение с бензина. Това води до по-слабо нагряване на дизеловите двигатели, докато работят. По-малкото термично натоварване на дизела показва неговия по-голям ресурс и по-висок въртящ момент.
-
По-голям въртящ момент
Дизеловият двигател превъзхожда бензиновия със своя по-голям въртящ момент. Малката разлика между конските сили и въртящия момент е причина за създаването на повече тяга от дизелите в резултат на:
-
Високата компресия поради по-големия ход на буталото, което не позволява достигането на много високи обороти;
-
По-високата енергийна стойност, получена от по-ниското калорийно число на дизела и като следствие – до 15% по-голямо количество енергия в даден обем;
-
По-големия тласък, осигурен от турбо за компенсация на по-ниските обороти, което е настроено да създава по-високо допълнително налягане.
Недостатъци на дизеловия двигател
Въпреки своите предимства, дизеловите двигатели притежават и сериозни недостатъци:
-
По-вредни за здравето
Според едно от последните проучвания на френски специалисти с обхванати над 180 хил. автомобила, по-вредни се оказват дизеловите двигатели, макар че и едните, и другите отговарят на Евро 6 – актуален екологичен стандарт.
Установява се, че те отделят 4,8 пъти повече отровни вещества и са по-чисти само с 18% от бензиновите двигатели, сравнено с предишния Евро 5.
Френските еколози отчитат, че вредните емисии, измерени в Париж в реални условия, се разминават 6 пъти със заявените при лабораторни условия показатели.
Понеже дизеловите двигатели отделят въглеродни частици, опасни за околната среда и за здравето на хората, едва ли ще изместят бензиновите въпреки положителните си характеристики.
-
По-висока цена на нови дизелови автомобили
Новите автомобили, притежаващи дизелов двигател, са значително по-скъпи от бензиновите си версии. Благодарение на турбодизела, те постигат мощност, която може да се сравни с тази на бензиновия, като в същото време въртящият им момент е по-висок.
Освен това, с горивните им инжектори подаването на гориво става по-успешно от ротационна помпа. Но съвременните инжектори са скъпи, както и разходите за ремонт на всяко подобрено, но не особено трайно оборудване, а това допълнително оскъпява дизеловия автомобил.
Основни предимства на бензиновия двигател
На автомобилния пазар се предлагат предимно коли с бензинов двигател. Освен че конструкцията му е по-напреднала заради искровите свещи, той притежава и още предимства:
-
По-ниски разходи за поддръжка
За разлика от дизеловите двигатели, които имат по-скъпа поддръжка, разходите за поддръжка на бензиновия четиритактов двигател са по-малко и са предимно за периодична смяна на маслото, подмяна на свещи и др.
-
По-иновативна конструкция
Всички утвърдени марки за производство на автомобили се стремят към иновативни конструктивни решения, като залагат предимно на нови турбокомпресори, позволяващи работа на по-ниски обороти.
Все по-усъвършенстван е и способът на изгаряне, като това става с директно впръскване на гориво.
В последните години най-ефективни се оказват турбо двигателите, предлагани с различен въртящ момент и нива на мощност. Смята се, че най-ефективен е междинният вариант – нито най-мощен, нито най-слаб.
Тенденцията е лекота на двигателя и запазване на мощността му. Именно с монтирането на турбокомпресор това е възможно, като се комбинира със система за третиране на вредните емисии.
-
Палят по-лесно при ниски зимни температури
В сравнение с дизеловите двигатели, бензиновите не зависят толкова от температурата на околната среда. Това е така, защото запалването на горивото при тях става от искри, които се генерират от запалителни свещи.
Недостатъци на бензиновия двигател
Макар че има много положителни страни, бензиновият двигател отстъпва на дизеловия в някои отношения:
-
По-лесно износване
За сметка на евтината поддръжка, бензиновият двигател няма повишена износоустойчивост като дизеловия. Причината са по-високите обороти и начинът на смесообразуване. При него процесът става преди преминаването на сместа през смукателния клапан. Влизайки в цилиндъра, тя съдържа въздух и малки капчици гориво. Част от тях попадат върху цилиндъра, като могат да разредят или отмият масления слой. Увеличава се триенето, а като следствие, цилиндричният блок се износва.
При дизеловия двигател смесообразуването не става в самия цилиндър и затова двигателят издържа по-дълго време.
-
Лесно запалим
Понеже бензинът е по-лек от дизела, изпаряването му става по-бързо и съответно се запалва по-лесно. Затова винаги има риск, ако се съхранява вкъщи.
Ако автомобилът няма да се използва известно време, резервоарът трябва да се източи. Отработеното гориво се изхвърля правилно, а може да се използва и подходящ стабилизатор за гориво.
Съхраняването на бензин трябва да става в метална туба с плътна капачка или в пластмасов преносим контейнер. Съдът се поставя в хладно закрито помещение, далеч от деца и рискови източници на огън.
Бензин или дизел. Кое да изберем?
След като сте се запознали с плюсовете и минусите на двата двигателя, може отново да премислите вариантите. Но все пак всичко зависи от личните ви предпочитания и от начина на експлоатация.
Ако семейството ви е по-голямо и имате намерение да превозвате обемисти товари, да теглите каравана или ремарке, по-добре изберете дизел. За пътуване в градски условия бензинов автомобил е добро решение, още повече, че съвременните бензинови автомобили са с малък разход на гориво.
Всичко за вашия автомобил на proavto.bg