Какви са различните класове моторни масла и как да изберете подходящото за вас?
За правилната работа на всяка двигателна система е много важно качественото моторно масло и неговата навременна смяна. От това зависи каква ще бъде трайността на всички елементи на двигателя и съпътстващото ги оборудване.
Прочетете тази статия, за да научите малко повече за моторните масла и за всички техни предимства. Разгледайте всички видове моторни масла и изберете най-подходящото за вас.
Какво представляват моторните масла?
Основна съставка на всяко моторно масло е маслената база, която съставлява около 80% от него. В автомобилната индустрия първоначално се използват масла с произведена от рафинирани петролни дестилати маслена база. По-късно се преминава към полусинтетични масла, в които са прибавени и получени чрез химичен синтез продукти. Днес вече има и изцяло синтетични масла.
В състава на моторното масло има и регулатори на вискозитета – около 6%, както и различни легиращи добавки и съставки срещу образуване на пяна.
От правилния избор на двигателно масло, поддържането на нивото му и навременната смяна зависи качеството на работа на двигателя.
Кои са основните предимства на моторните масла?
Подходящото качествено масло има следните предимства:
-
почиства
Една от основните функции на моторното масло е да поддържа чистотата на двигателя. Докато тече процесът на изгаряне на горивото в цилиндъра, се получават продукти, част от които с налягането могат да преминат към картера между стените на цилиндъра и буталото и да се смесят с маслото.
Ако двигателят работи при неблагоприятни условия, горивото не изгаря напълно и се образуват частици сажди. Те попадат в маслото, не могат да се разтворят и е възможно да полепнат по части на двигателя. Това ограничава потока на маслото и възможностите му за смазване, което води до износване на двигателя.
Моторното масло предотвратява слепването на частиците и така поддържа двигателя чист.
-
смазва
Функцията на двигателното масло да смазва е също от съществено значение. Чрез подаването му под налягане става смазването на важни елементи на двигателя: колянов и разпределителен вал, цилиндри с бутала. По този начин триенето между тях се намалява и те се износват по-бавно.
-
охлажда
При изгарянето на горивото се получава топлина, част от която служи като енергия, задвижваща двигателя. Останалата се извежда чрез охладителната система и изпускателния колектор. Докато циркулира, моторното масло извежда топлина и през картера. То може дори да охлади по директен начин някои по-горещи моторни части.
Качественото и подходящо избрано масло осигурява оптимална цялостна работа при екстремни температури, а освен това съдейства и за по-ниския разход на гориво.
Видове моторни масла
Маслото трябва да отговаря на определени изисквания като вискозитет, съдържание на механични примеси, пламна точка, съдържание на добавки и др. Основните видове масла – обикновени, синтетични и полусинтетични, се различават основно по вискозитет. Вискозитетът определя неговото съпротивление при изтичане. Цифрата пред буквата W, която означава „зима”, показва изтичането на маслото, когато е студено, а цифрата след нея – как преминава при нормални температури на двигателя.
-
обикновени
Получаването им става чрез дестилация от нефт. Могат да съдържат модификатори на вискозитета, подобрители на триенето, антикорозионни инхибитори и др. Работят добре при мотори, задвижвани не в прекалено екстремни условия.
-
синтетични
Добиват се чрез синтез на пропан бутан, характеризират се с по-добър вискозитет и са по-стабилни термично. Положителна характеристика е работата им при голям натиск върху смазваните повърхности и високи температури.
-
смесени синтетични
Представляват смес от синтетично и обикновено масло. Предпазват двигателя по-добре от обикновеното масло и подобряват неговата производителност. Притежават същите предимства като на синтетичните, дори по-добри резултати при по-ниски температури.
В България се използва най-вече всесезонно масло с подходящ за нашите ширини вискозитет: 15W40 – обикновено, минерално; 10W40 – полусинтетично и 5W40 – синтетично.
Кои са най-добрите моторни масла и има ли разлика между марките?
На пазара има голямо разнообразие от моторни масла, но не е нужно да избирате винаги според нивото на популярност или цената, а според индивидуалните характеристики на автомобила ви. За определен двигател това може да бъде бюджетен вариант, а не непременно скъпа марка.
Двигателят се нуждае на първо място от такъв вискозитет на маслото, който е посочен от производителя, а по отношение типа двигател – днес 90% от съвременните масла работят добре и при бензинови, и при дизелови двигатели.
Най-добре е да използвате маркови моторни масла като Castrol, Total, Motul, Valvoline, Mobil и др. Всяко едно има своите предимства. Маслата Total пестят гориво и се справят перфектно при всякакви условия и натоварвания. Маслата на Castrol остават по-дълго по частите на двигателя. Motul осигурява по-дълъг живот на двигателя и т.н.
Между маслата на популярните марки има малки разлики, а общото е, че са тествани много пъти. Затова е по-добре да заложите на известна марка масло.
Заслужава ли си инвестирането в по-висок клас масло?
Избирайки масло, проверете класа му според качеството. Обичайно се използва класификацията на Американския петролен институт. Класът при бензиновите двигатели се отбелязва с „S”, а при дизеловите – с „C”. След тези букви следват други и колкото са по-далече от първата в азбуката, толкова класът на маслото е по-висок.
По-голяма част от предлаганите на различни места масла – бензиностанции, физически автомагазини и онлайн магазини, са подходящи и за бензинови, и за дизелови двигатели.
Инвестирането в по-висок клас масло ще ви гарантира дълготрайност и по-ефективна работа на двигателя.
Колко често се сменя маслото и с какво да внимаваме?
В официалните спецификации всеки производител посочва препоръчвания интервал за смяна на масло, който обикновено е на всеки 20 или 15 хил.км. Това съвсем не означава, че смяната не може да стане по-рано.
Препоръчителният от механиците интервал за смяна на масла и филтри е средно на всеки 10-12 хил.км. За обикновените масла е на 10 хил. км, за синтетичните – на 15 хил. км и за полусинтетичните – на 12 хил. км. Важно е интервалът да не бъде по-голям от 20 хил. км. Той намалява при шофиране на ниска скорост или по труден терен.
Не използвайте твърде евтино масло, такова с неясен произход и внимавайте, ако купувате наливно. Необходимото количество масло е посочено от производителя и обикновено е 4-5 л. Следете да не прелее при смяната и не забравяйте да смените и масления филтър.
За избора на моторно масло и за неговата смяна разумно решение е да се доверите на специалист.
Всичко за вашия автомобил на proavto.bg