0700 90 008

Слаби места на каросерията и какви видове ремонти може да очакваме?

post-image

Слаби места на каросерията и какви видове ремонти да очакваме

 

Според речниковото си значение каросерията представлява конструкция, в която се поставя товарът на дадено превозно средство. В този смисъл като носеща конструкция каросерията е една от частите на автомобила.

Ако искате да научите повече за различните части на каросерията и какви са ремонтите, които могат да изникнат при тях, прочетете повече тук.

Какви са частите на каросерията?

                                                                                                                                                                      Каросерията е една от трите основни части на автомобила заедно с двигателя и шасито. В нея се разполагат пътниците и товарите. Подобно на останалите възли и уредби, каросерията се закрепва за рамата.

Товарните автомобили са с различна форма на каросерията според предназначението: за мебели, за насипни товари, за течности и др. В зависимост от функцията им, видът на каросерията им се определя като самосвал, хладилен, цистерна за гориво, аварийна кола и др.

Различни са и каросериите на леките автомобили: кабрио, купе, джип, лимузина и др.

Независимо за какъв автомобил става въпрос, основните части на каросерията са:

Основа

                                                                                                                                                    Основата на товарните автомобили всъщност е товарната платформа. Подът ѝ е сглобен върху надлъжни и напречни греди, като прикрепването на надлъжните към рамата става със скоби. Платформата има капаци, съединени с пода посредством панти. В затворено положение се съединяват помежду си с ключалки.

Каросерията на леките автомобили е щампована от листова стомана и е усилена с ребра за по-голяма здравина. Прикрепването на всички нейни агрегати е към долната част на каросерията, изпълняваща ролята на рама – носеща конструкция.

Капак

                                                                                                                                                                       Капакът за двигателя се намира в предната част на автомобила, като  се изключат някои спортни автомобили. От вътрешната страна за звукова изолация е оборудван с различни пластмасови плоскости.

Тази част от каросерията трябва да има аеродинамична форма, която е от значение за по-малкото фронтално сцепление, а оттам и за разхода на гориво.

В задната част има друг капак, предназначен за багажника.

В съвременните автомобили капаците имат по-мека конструкция, за да поемат част от силата при челен удар. За това съдейства тяхната вградена „краш” конструкция, изработвана все по-често от пластмасови и алуминиеви части.

Облицовка

                                                                                                                                                                        Облицовката на всяка каросерия включва нейните покривни части. Това са предни калници, престилки, капаци, предна и задна броня, покрив и рамка на радиатор.

Калници на предните колела

                                                                                                                                               Калникът е панел на автомобила, затварящ зоната на колелата. Калниците се изработват от пластмасови и метални материали. Поставят се над колелата, за да спират навлизането на мръсотия и частици в шасито, както и малки камъчета, които могат да повредят капака на дъното.

Престилки на задните колела

                                                                                                                                                                       Калниците на задните колела се наричат още предпазни престилки. Тяхната функция като части на каросерия е да предпазват задното стъкло на автомобила, но преди всичко предното стъкло на другите участници в движението от камъчета, лед и др. Така се предотвратява не само повреда в превозното средство, но и аварийна ситуация на пътя.

Предна част

                                                                                                                                                                                                Най-разпространените автомобили са с носеща конструкция, която е затворена. Предната част най-често е предназначена за разположение на двигателя, който е предпазен от капак. В тази част от облицовката на каросерията се намира предната броня и предните калници.

Задна стена

                                                                                                                                                                                       В задната част на лекия автомобил е разположен багажникът, изолиран с капак, предпазните престилки на задните колела и задната броня.

Предната и задната броня са пластмасови и защитават добре не само пътуващите в автомобила, но и другите участници в движението.

Възможни ремонти

                                                                                                                                                                       От всички части на автомобила каросерията е най-уязвимата. Дори едно шофиране през гората може да ѝ причини одрасквания, а при пътен инцидент се получават по-тежки щети на отделни детайли.

Съвременните методи за ремонт на каросерията позволяват повредите да бъдат отстранявани от специалисти в автосервизи, а при нужда отделни части да бъдат подменяни.

Най-честите ремонти, които може да се наложат по каросерията, са следните:

Коригиране на изкривявания

                                                                                                                                                                                      Ако по отделни части от каросерията има вдлъбнатини, като например по покрив, странични стени, капаци, калници и др., и те са леки, ако имате нужните умения и инструменти може да ги поправите сами. За незначителни изкривявания може да си послужите с лек гумен чук, плъзгач, скоби и др. Често се използва хидравлично бутало за изправяне на каросерия. 

Предварително определете дали това е възможно без боядисване. Ако се наложи да боядисвате, след изправянето изравнете повърхността с шпакловка. Следващите стъпки са грундиране и боядисване.

При особено тежки нарушения на геометрията на конструкцията се обърнете към специалист, той ще се справи най-добре.

Заваръчни работи

                                                                                                                                               Заваряването е един от най-честите ремонти на каросерията, за да се възстанови целостта на тялото. То се налага най-често при корозия, като при необходимост някои части се изрязват, наслагват се сегменти, които се заваряват и след това полират.

Ако имате нужните умения и гаражни условия, можете да извършите ръчно заваряване. За предпочитане е използването на полуавтоматична машина с въглероден диоксид. Заваряването става чрез автоматично насочване на горелката в определената зона. Друг вариант е да се направи със заваръчна машина с електрод, но първият вариант е по-безопасен и по-ефективен.

Замяна на повредени части от каросерията

                                                                                                                                                                               Елементи от каросерията, които са деформирани до степен на неизползваемост, задължително трябва да се подменят. Става въпрос за капаци, брони, калници, престилки и др. Тук се включват и допълнителни елементи по купето като решетка на вентилатора, ключалки, лайстни и др.

При дефектиране или износване на даден автокомпонент, е добре да го смените, за да си спестите повече разходи след време. В магазините за авточасти и онлайн магазини  може да намерите оригинални резервни части за различни марки автомобили.

Пребоядисване на каросерията

                                                                                                                                                             Невинаги каросерията трябва да се пребоядиса изцяло. Ако има леки одрасквания и други несъвършенства, те лесно ще се премахнат чрез пастиране, полиране или боядисване само на отделен детайл.

Ако става въпрос за силно надраскване или повреди, тогава вече е нужно цялостно пребоядисване. То е доста специфично умение, изисква съответното оборудване и материали и затова е най-добре да се доверите на професионалисти. Те ще извършат процеса, като подготвят колата, ще я боядисат и ще изпекат боята в специална камера.

 

От качествения ремонт на каросерията зависи до голяма степен и безопасното шофиране, което ще е гарантирано, ако сте сигурни, че по автомобила ви не са останали скрити дефекти.

 

Всичко за вашия автомобил на proavto.bg

Безплатна доставка при поръчка над 100 лв.
Лесно връщане и замяна до 14 дни
Оригинални части директно от завода на производителя
Бързо и сигурно плащане