Редовното обслужване на автомобила има ключово значение за качеството на работата на отделните му системи, а оттам и за цялостното му представяне. Навременната поддръжка също така способства за удължаване живота на ключови компоненти на колата, което пък съответно дава по-дълъг хоризонт за нейното безпроблемно функциониране. Това в особена степен се отнася за автомобилните филтри, които се използват в различните системи на едно МПС.
Какви са видовете филтри на колата?
Един автомобил има различни видове пречистватели. Някои филтри са свързани с двигателя и способстват за по-качествената му и продължителна работа. В тази група поставяме масления филтър, също така горивния и въздушния. Други консумативи подобряват комфорта на шофьора и пасажерите. Тук задължително трябва да споменем филтър купе, който мнозина бъркат с въздушен филтър - ще разясним какви са функциите и на двата в този текст. Има и специфични пречистватели, които влизат в употреба само при определени видове автомобили - водачите на дизелови коли веднага се сещат за прословутия DPF, който наистина създава сериозни главоболия.
Но преди да стигнем до по-особените части на колата, нека да започнем с тези, които присъстват във всяко МПС.
Въздушен филтър
Изключително важен компонент, който не бива да се подценява. Този пречиствател е директно свързан с двигателя, който се нуждае от постоянен приток на голямо количество въздух, за да функционира правилно. Но в тази струя, която се завихря около мотора, често попадат замърсители като прах, кал, дребни твърди частици, насекоми и т.н. Ролята на въздушния филтър е да предпазва мотора на колата именно от тези враждебни фактори - колкото и дребни да изглеждат, при постоянна атака те наистина могат да съсипят двигателя за не особено дълго време.
Още веднъж уточняваме, че това не е филтър купе, чиято роля е също да филтрира въздуха, но не този, който “облива” мотора, а този, който дишат пътуващите.
Колко често трябва да се сменя един въздушен филтър?
Със сигурност този консуматив е изложен на сериозно замърсяване и бързо се наслоява. Обикновено се поставя нов при смяна на маслото на колата, а такава стандартно се осъществява на всеки 10 000-15 000 км. Замърсеният въздушен филтър вдига и разхода на гориво - още една причина да го заместваме регулярно с нов.
Маслен филтър
Редовната и навременна смяна на масло е абсолютно задължително условие, за да се поддържа в “добро здраве” двигателят. Не е достатъчно обаче да се източи старата смазочна течност и да се налее нова - винаги при този процес се подменя и маслен филтър. Няма как да се остави старият консуматив, когато се налива ново моторно масло. А тази смяна се извършва, както стана дума по-горе, средно на 10 000 км, при някои автомобили - 15 000. Масленият филтър отново предпазва двигателя от потенциални замърсители или твърди частици в смазочната течност.
UV филтър
Знаем колко е важно да се предпазваме от ултравиолетовите лъчи. Но това не важи само на плажа. UV защита е необходима и по време на пътуване в колата. Предните и задните стъкла често имат фабрично затъмняване, но такова в повечето случаи липсва при страничните. UV филтърът представлява прозрачно защитно фолио, което предпазва от изгарящите лъчи на слънцето.
Филтър купе
Още един пречиствател на въздуха, но не на този, който “диша” двигателят. Филтър купе има функцията да прецежда въздушната струя, която постъпва в пасажерското пространство. Направен от няколко пласта хартия и други материали, този консуматив е сред често подлежащите на смяна, особено ако конкретното МПС се управлява в силно замърсена среда.
Как работи този пречиствател?
Той филтрира въздуха, който постъпва в купето посредством външната циркулация. Когато става дума за здравето ни, може би дори е излишно да казваме защо трябва да се сменя често - обикновено с тази честота, с която се слага нов въздушен или маслен филтър. Този пречиствател спира външния прах и мръсотия, а ако не се подменя редовно, могат да се натрупат бактерии и алергени.
Горивен филтър
Горивен филтър се сменя по-рядко, в сравнения с масления или въздушния. Този консуматив има издръжливост на база на изминато разстояние - обикновено между 25 000 и 30 000 км. Пречиствателят обикновено е хартиен, поставен в метална кутия. Основната функция на горивния филтър е да възпира от навлизане в двигателната система на мръсотия, твърди частици и особено ръжда, които са попаднали в горивото или в резервоара.
Филтър за твърди частици
За всеки притежател на дизелов автомобил едно от големите главоболия е т.нар. DPF (Diesel particulate filter). По-коректно е да се използва понятието филтър за твърди частици, тъй като такъв има и при някои бензинови автомобили. Функцията му е част от изпускателната система, като отделя саждите от изгорелите газове.
Този филтър издържа много, обикновено над 200 хиляди километра. Но дойде ли време за смяна, разходът е сериозен - почти неизменно влиза в четирицифрения диапазон, като се прави и цялостен ремонт на изпускателната система. Затова в някои сервизи вече се предлага почистване и възстановяване на филтри за твърди частици, което излиза по-достъпно като цена.
Филтър за картерни газове
Среща се още под името вентилация на картера. Този филтър регулира налягането на газовете, постъпващи в картера. Освен че предпазва от изтичане на масло, има ефект върху намаляване на вредните емисии. При запушване на картера обикновено се налага смяната именно на този филтър, а той не е скъп.
Обслужване на филтри на колата
Различните видове филтри помагат и предпазват ключови системи и компоненти на едно МПС - двигателя, климатичната и охладителната система и т.н. Честотата на подмяната на отделните консумативи за пречистване варира според техния вид.
Защо трябва да бъдат обслужвани?
Тъй като някои от филтрите са свързани с общи системи в автомобила, нерядко се налага да се заменят с нови няколко от изброените едновременно. Компромисите в това отношение не са добра идея, особено ако се водим от идеята да спестим някой лев. Тази икономия доста често ни се връща като неколкократно по-голям разход на по-късен етап.
Как да обслужваме ефективно филтрите?
За някои филтри е ясно - масленият и въздушният по правило се подновяват при смяна на маслото. При горивния, било дизелов или бензинов филтър, трябва да следим колко километра са изминати от поставянето му. Филтър купе е добре да се сменя редовно, а ако дадено МПС се движи в по-силно замърсена среда, то се препоръчва да се сменя не на 10 000 км, а при по-малко изминато разстояние. Когато говорим за филтри за твърди частици и за картерни газове, там е необходима оценка на специалист в специализиран сервиз. Самото обслужване също е препоръчително да се прави от професионалист. Но пък подмяната на филтър купе например, без проблеми може да се извърши и от самия водач/собственик на колата.
Съвети при покупка на филтри на автомобил
Най-важното е да се съобразите със спецификациите на даденото МПС - марка, модел, генерация, година на производство, вид гориво, кубатура на двигателя и други. При обслужване на колата в сервиз специалистите обикновено са наясно какви филтри за автомобила са необходими, особено при смяна на масло. Ако искате да си ги закупите сами, съобразете именно дали са подходящи за вашата кола. Търсете само нови филтри, не правете излишни компромиси заради цената - повечето видове пречистватели са достатъчно достъпни.
Всичко за вашия автомобил на proavto.bg