Това е сърцето на колата - едва ли бихме могли да използваме по-подходяща метафора, когато говорим за двигателя на автомобила. Или ако се изразим не толкова литературно, можем да го кажем по следния начин - моторът е най-важната част от едно МПС. На един класически четиритактов двигател са “подчинени” на практика всички останали системи в превозното средство - те или зависят от него, или са създадени и оперират, за да осигурят по-доброто му и безпроблемно функциониране.
Какво представлява двигателят?
Моторът, независимо дали е автомобилен, или друг тип, представлява сложна машина, която преобразува енергията, получена от един или друг източник, в движение. Този процес се предава към останалите системи и именно на него дължим възможността да пътуваме с кола от точка А до точка Б.
Същност на двигателя
При всички двигатели с вътрешно горене преобразуването на енергия се осъществява чрез изгаряне на гориво - бензин, дизел, газ (LPG /втечнен петролен газ, пропан-бутан/ или CNG (Compressed Natural Gas), известен повече като метан.
При електромобилите и хибридите имаме и електрически мотор, който захранва автомобила с необходимата енергия (или с част от нея), за да се възпроизведе механично движение. За какъвто и автомобилен двигател да говорим, става дума за сложна система, с която по някакъв начин са свързани на практика всички останали системи в колата.
Функция
Посредством използване на електрическа или по-традиционно - химическа енергия, както е при двигателите с вътрешно горене (ДВГ), се осигурява “храна” за мотора. Обработвайки тази енергия, двигателят я превръща в механична такава и я предава към останалите системи, които са отговорни за задвижването на превозното средство.
Подаването на гориво се осигурява от всмукателната система при ДВГ, за да се образува оптималната горивно-въздушна смес. При четиритактовия двигател работният цикъл на буталата се състои от 4 етапа - всмукване, сгъстяване, работен ход и изпускане. Полезната работа, от която следва задвижването на колата, на практика се осъществява при третия такт, в етапа на изгаряне на постъпилата горивно-въздушна смес. От двигателя енергията се предава към колелата, за да се осъществява движението с определена скорост и посока с помощта и на други системи.
Видове двигатели
При автомобилите се използват основно двигатели с вътрешно горене (ДВГ). По-конкретно за мотори от бутален тип - съществуват и модели с газотурбинен вид, какъвто се използва при реактивните самолети, но говорим или за уникати, или за изключително скъпи коли.
Масовите МПС разполагат с четиритактов двигател - двутактовият вариант изобщо не се и разглежда като опция за модерния лек автомобил, въпреки че се използва при други превозни средства.
А двигателите се разделят основно на два типа - бензинови и дизелови. Стана дума вече и за използване на природен газ. Инсталирането на подобна уредба, независимо дали с пропан-бутан или метан, е съвместимо само с бензинов мотор.
Освен двигатели с вътрешно горене, при модерните автомобили навлизат все по-сериозно и електрическите. На този етап обаче тяхното производство е по-скъпо и са по-трудно достъпни за масовия потребител. Съществуват и хибридни модели, при които колата е пригодена да работи едновременно или последователно с ДВГ и електромотор.
Какво трябва да знаем за двигателя?
Основната разлика между бензиновия и дизеловия автомобилен двигател естествено е в горивото, с което работят. Става дума за различни по състав и консистенция фракции при преработка на петрола (нефта). Другата основна разлика е в начина, по който се осъществява изгарянето при третия такт. При бензиновите мотори горивната смес се запалва от искра посредством електрическа свещ, каквато има във всеки цилиндър. Дизеловите двигатели осъществяват работния ход при значително по-високо налягане от бензиновите, като първо се вкарва въздух, който се сгъстява, а след това се впръсква горивото. То не изгаря мигновено, а постепенно.
Така че поддръжката на двата основни вида двигатели с вътрешно горене има различни изисквания, макар в основни линии най-важните неща да се припокриват. Двигателят трябва да е добре смазан, да разчита на безупречна охладителна система, да комуникира без грешки с останалите свързани системи, което в днешно време е грижа на бордовия компютър.
Как се обслужва двигател?
От първостепенно значение е навременната смяна на маслото. Моторът на колата е съставен от множество метални части, които при интензивна работа осъществяват триене, а при липса на смазочна течност, те биха се амортизирали изключително бързо. Смяна на маслото на автомобилен двигател се прави средно на 10 000 км, някои коли позволяват до 15 000 км. Но е важно да се следи нивото на масло и между влизанията в сервиза, за да се избегне сериозно спадане на нивото.
Основна част от обслужването е и смяна на ангренажен ремък, водна помпа, свързаните с тях ролки и консумативи. Това все пак се налага доста по-рядко, в сравнение с наливането на ново масло. А когато е поставена ангренажна верига вместо ремък, такова обслужване рядко се налага повече от веднъж в целия жизнен цикъл на съответното МПС.
Сменяйте регулярно филтрите
Съществена част от качествено обслужване на автомобилния двигател е и редовната подмяна на филтрите, които са свързани с него. Въздушният и масленият филтър трябва да се подновяват при всяка смяна на маслото. Горивният филтър се подменя на малко по-дълъг пробег (до 30 000 км).
Не шофирайте често на високи обороти
Всеки автомобилен мотор има диапазон на оборотите, при които работи оптимално добре. При ниски обороти колата гасне или губи мощност. Високите обороти пък претоварват двигателя, което трябва да се избягва. Постоянно каране над 4000 оборота в минута износва мотора, дори и да не се влиза в червената зона (над 6000 об./мин.), при която вече става и опасно.
Използвайте качествено гориво
Естествено, че за да работи на ниво едно МПС, трябва да му се налива доказано добро гориво. Един от най-големите бичове за всички двигатели с вътрешно горене е лошото качество на течността, която се сипва в резервоара. Това особено силно важи за дизеловите автомобили, но има съществено значение и за бензиновите коли.
Разчитайте на добавки за гориво
Качествените добавки за гориво могат да подобрят работата на двигателя, а с това и да допринесат за по-добро представяне на пътя. Отново трябва да се съобрази дали колата е бензинова, или дизелова. Много специалисти са скептични към т.нар. универсални добавки. И при двата вида има почистващи, а освен това и влагоуловители при бензина или такива, предотвратяващи замръзване при дизела. Добавките могат да са полезни, но и с тях трябва да се внимава.
Бъдете внимателни с избора на масло
Вече стана дума колко е важна редовната смяна на маслото за всеки автомобилен двигател. Изборът на смазочна течност също е от съществено значение. Нискокачественото масло, предпочетено само заради по-ниска цена, може да увреди мотора на колата. Затова бъдете много внимателни с избора на смазочна течност, тъй като това е “кръвта”, с която работи сърцето на автомобила.
Всичко за вашия автомобил на proavto.bg